Her er MDGs evaluering av valgkampen 2021

I ukene og månedene etter valget har vi hatt en større evaluering av valgkampen vår.

Vi er et åpent parti som lytter til fakta, derfor deler vi konklusjoner og læringspunkter. Slik kan vi få en felles forståelse om hva som gikk bra og hva som gikk mindre bra. Det mener vi at gir de beste forutsetningene for å utvikle partiet videre.

Våre egne velgerundersøkelser forteller oss at 15% av velgerne vurderte oss, men likevel nådde vi ikke målet om 7 prosents oppslutning i valget i 2021. Til tross for at vi lyktes med å sette dagsorden i valgkampen, styrke vårt sakseierskap til klima og natur og at vi hadde en svært høy synlighet i valgkampen, havnet vi rett under sperregrensen.

Dette skal vi nå lære av.

Derfor har vi gjennomført kvantitative undersøkelser blant medlemmer og blant velgerne. Vi har hentet inn rapporter fra fylkene, fra de ulike delene av partiorganisasjonen, hatt møter med førstekandidater, fått en rekke skriftlige og muntlige innspill både fra medlemmer som var tett på og de som så valgkampen mer fra siden. Vi har lyttet til folk og hentet innspill fra kompetansemiljøer utenfor partiet. Vi har arrangert flere møter i partiet, og hatt valgkampen som tema på landsstyremøtet, og på egne dedikerte kveldsmøter. Alt dette gir oss et solid fundament for å trekke noen forsøksvise konklusjoner og komme med noen anbefalinger.

Hele den endelige evalueringen finner du her.

Rapporten i sin helhet er sendt til Landsstyret og Sentralstyret i partiet, og kommer til å bli en sentral del i arbeidet med å utvikle partiet videre.

Vil du vite mer?

Innstillinger