Hanna Marcussen

Byutvikling | Presse: 916 43 732  E-post

Hanna E. Marcussen har siden 2015 vært byråd for byutvikling i Oslo kommune. Marcussen er en av Miljøpartiet De Grønnes mest erfarne politikere. Hun var nasjonal talskvinne for partiet fra 2008 til 2014, og har hatt mange forskjellige roller i partiet før hun ble byråd i 2015. Hun er opprinnelig fra Sandøya, og er utdannet arkeolog ved Universitetet i Oslo. Hun har også vært daglig leder i Bergfald miljørådgivere.

Tre hjertesaker:

Klima. Oslo er en av få steder i verden som fører en klimapolitikk i tråd med 1,5-grader ambisjonen. Byrådet i Oslo viser at det er mulig å føre en klimapolitikk i tråd med Parisavtalen. Det må vi fortsette med.

Byutvikling. Norske byer har i alt for mange år blitt utviklet på bilens og utbyggernes premisser. I Oslo har vi satt igang en grønn revolusjon innen byutvikling, hvor vi jobber med å gi byen tilbake til innbyggerne, gjennom å prioritere mer plass til mennesker og ved å sikre god medvirkning i utviklingen av byen.

Grønn innovasjon. Det må lønne seg å satse på grønt næringsliv i Norge. For å mobilisere folks skaperkraft og engasjement må vi gjøre det enklere å gjøre ideer om til virkelighet, drive små og mellomstore bedrifter og ha lokale virksomheter over hele landet, også i Oslo. Vi må slutte å bruke subsidier på gårsdagens oljeindustri, og heller gjøre det enklere og mer lønnsomt for gründere å bygge opp fremtidens arbeidsplasser.

Vi trenger deg