Grønn Ideologi: 9 shades of green - ulike måter å tenke grønt på

Ingrid Liland

Når

16.10.2022 KL.20:00
Velkommen til foredraget "9 shades of green"!

Dette er en del av prinsipprogramprosessen i Miljøpartiet De Grønne. Gi dine innspill på eksisterende prinsipprogram på program.mdg.no, eller til [email protected].

Svein Hammer er forsker og tidligere MDG-politiker, som i høst gir ut sin tredje bok om grønn politikk, ideologi og systemkritikk – med tittelen «Grønt manifest». I boka beskrives ulike måter å tenke grønt på. Svein inntar en posisjon, og viser hvordan vi bør tenke for å bygge et samfunn basert på nye verdier og prinsipper.

Hva slags styringskunst kreves for å oppnå gode liv innenfor naturens tålegrenser? Hva betyr det at regjeringspartiene også sier at “klima og natur skal være rammen for all politikk”, og hvordan skiller det seg fra det MDG står for? Og trengs det egentlig en grønn ideologi for å bygge et bærekraftig samfunn?

Vi er så heldige at Hammer vil dele sine tanker om dette. Bli med, still spørsmål og få inspirasjon!

Tidligere har han gitt ut bok om hvordan sosialdemokratiet og nyliberalismen endret våre institusjoner, verdier og samfunnsutvikling, noe han holdt foredrag om for MDG den 3. oktober. Foredraget «9 shades of green» bygger videre på lærdommene derfra – men går fint å bli med denne gangen, også om du ikke fikk med deg del 1.