Meld deg på

Grønn EU-debatt #8 EUs sikkerhets- og forsvarspolitikk: Hvorfor det?

Hvor

Zoom
Digitalt 0000

Sofie Stranger

Veibeskrivelser i Google Maps

Når

24.01.2023 KL.21:00

Hei, og velkommen til grønn EU-debatt!

Bli med å utvikle MDGs holdning til spørsmålet om norsk medlemskap i EU. Vi inviterer til en rekke digitale debattmøter i regi av Internasjonalt utvalg i MDG, hvor vi vil ta for oss viktige områder ved EUs funksjon og virksomhet. I møtene vil vi få innledninger fra anerkjente fagpersoner etterfulgt av spørsmål, svar og debatt fra deltakerne.

EUs sikkerhets- og forsvarspolitikk

Det siste webinaret i rekken av MDGs EU-debatt (#8, utsatt fra før jul) vil løfte EUs sikkerhets- og forsvarspolitikk. Vi er så heldige å få daglig leder av tenktetanken Utsyn - forum for forsvar og sikkerhet, Hedda Langemyr, til å drøfte med oss utviklingen av EUs forsvarspolitikk og rollefordelingen mellom EU og NATO. Vi spør henne: Er det behov for EU innenfor NATO?

Møteleder vil være Karina Ødegård.

Tid: tirsdag 24. januar klokka 21

Sted: Zoom (lenke fås ved påmelding)

Landsmøtet i mai 2022 fattet følgende vedtak: MDG mener den helt nye sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa som følge av krigen i Ukraina, sammen med den stadig mer akutte klima- og naturkrisen, hensyn til jobber i Norge og internasjonal solidaritet, tilsier at Norge nå må ta stilling til om vi skal søke medlemskap i EU. MDG skal aktivt bidra til å løfte en slik debatt.

Opptak fra de tidligere debattene ligger her: https://www.mdg.no/eu_debatt