Grønn EU-debatt #4 – Sirkulærøkonomi

Veibeskrivelser i Google Maps

Når

04.10.2022 KL.21:00

Velkommen til Grønn EU-debatt!

Bli med å utvikle MDGs holdning til spørsmålet om norsk medlemskap i EU. Vi inviterer til en rekke digitale debattmøter i regi av Internasjonalt utvalg i MDG, hvor vi vil ta for oss viktige områder ved EUs funksjon og virksomhet. I møtene vil vi få innledninger fra anerkjente fagpersoner etterfulgt av spørsmål, svar og debatt fra deltakerne.

Tirsdag 4. oktober er det Kaya Grjotheim som skal innlede om EUs politikk  og regelverk for sirkulærøkonomi. Kaya Grjotheim har bakgrunn fra Bellona og Zero og har nylig avsluttet opphold ved Norges delegasjon til EU hvor hun jobbet på vegne av Kliima- og miljødepartementet.

Hold av de andre debattene:

#5 Tirsdag 11. oktober: Hva gjør og hvordan jobber De Grønne i Europaparlamentet?

#6 Tirsdag 18. oktober: Fra jord til bord: Kan vi leve med EUs landbrukspolitikk? Matsuverenitet i WTO: EUs rolle

#7 Tirsdag 1. november: EUs fiskeripolitikk - venn eller fiende?

#8 Tirsdag 15. november: EUs sikkerhets- og forsvarspolitikk: Hvorfor det? Brexit, Ungarn, Tsjekkia, en lang Ukrainakrig osv: Henger EU sammen i 2035? Spiller det noen rolle for Norge og bør vi gjøre noe for å bidra?

#9 Tirsdag 29. november: EU og big tech: Evner EU å stagge digitale giganter?

#10 Tirsdag 13. desember: EU, Norge, sjølråderett og demokratiunderskudd: Mer eller mindre, i eller utenfor EU? Hva ivaretar sjølråderetten best i 2025 og 2035? Er det å avgi makt til overnasjonale enheter for å oppnå nasjonale mål ensbetydende med å miste sjølråderett?

#11 Tirsdag 10. januar: EUs betydning for personvern og arbeidsmiljø

I perioden januar til mai oppfordres lokal- og fylkeslag til å holde egne diskusjoner og debatter i format og omfang de selv ønsker, foruten å lande på et standpunkt eller innstilling.