Grafisk profil

På disse sidene finner du retningslinjer, maler og opplæring for produksjon av alt visuelt innhold for Miljøpartiet De Grønne.

MDGs visuelle identitet samsvarer med langsiktige strategier og skal bidra til å kommunisere et visjonært, troverdig og lekent folkeparti. Ett adjektiv skal ikke gå på bekostning av de to andre. Uttrykket er minimalistisk, rent og ryddig for at ikke visuelle elementer skal overskygge budskapet. Profilen ble oppdatert høsten 2022.

Har du spørsmål om innholdet på denne siden? Send en mail til [email protected]!

Hopp til: Nasjonal logo | Lokal logoLøvetann  | FargerFonter | Slagord | Grafisk illustrasjon | Bilder  | Maler for sosiale medier  | Maler for trykksaker  |  Videoproduksjon  |  Presentasjon  |  Håndbok for digital valgkamp

Korrekt navnebruk

Navnet er Miljøpartiet De Grønne

Forkortelsen er MDG

Domene er mdg.no

Fylkes- og lokallag skal kalle sine sider/kontoer i sosiale medier Stedsnavn MDG eller Fylkesnavn MDG

Nasjonal logo

Nasjonal logo skal kun brukes på materiell produsert av partiets sekretariat og stortingsgruppe.

Unntaket er den rene mdg-logoen på kvadratisk bladform, som skal brukes som "profilbilde" av alle fylkes- og lokallag på sosiale medier. Denne kan også brukes på bilder og videoer i sosiale medier der det ikke er ønskelig/naturlig å ha med fylkes-/lokallag.

RGB-versjonene er til bruk på skjerm, CMYK-versjonene til vanlig firefargetrykk og PMS (Pantone Matching System) er til trykk der det brukes spesialfarger.

Last ned:

MDG-Logopakke.zip  |  GU_GK_GS_Pride_Engelsk_logo_Samisk_logo.zip  |  MDG_pride.png

Lokal logo

Når lokallag eller fylkeslag publiserer innhold, skal laget stå som avsender. Det skrives i Avenir Next Lt Pro Demi i samme punktstørrelse som logo. Navn på lokallag kan stå på begge sider av logo.

Logo til profilbilde på sosiale medier for fylkes- og lokallag (høyreklikk og lagre):

Se maler for lokallagslogoer i Figma, eller last ned for Adobe: Lokallag_template.zip  |  Fylkeslag_template.ai

Feil bruk av logo

Følgende eksempler illustrerer hvordan logoen ikke skal brukes. Det kan lages spesialvarianter av logoen som illustrasjoner eller kampanjelogoer. Det må godkjennes nasjonalt.

Sekundært stilelement

Vi bruker en løvetann som et visuelt gjenkjennbart element. Den bryter opp det visuelle språket vårt og tilfører lekenhet, varme og myke hjørner. Løvetannen er tilgjengelig i malverket på Figma, eller med farger for trykk her. PS: Dette erstatter ikke logoen, og brukes sekundært!

Velg kun én farge i et uttak. Ikke flere. Eksempler på bruk:

Farger

Fargene ble oppdatert høsten 2022.

Som oftest skal hovedfarger brukes, og det er MDG Grønn som alltid skal dominere.

Eksempler på fordeling av farger i innhold. Helhetlig inntrykk skal alltid vært grønt. Velg én støttefarge i uttaket, ikke flere. Det er noen er spillerom i fordeling om man lager uttak som har rosa som støttefarge, fordi det er en mer etablert MDG-farge. Men det skal fortsatt alltid være grønt i uttaket. Gulfargen skal ikke brukes som brødtekst på grønn bakgrunn. Det har den ikke nok kontrast til.

Signalfarge til knapper og liknende.

Har du behov for at noe skiller seg ut fra resterende innhold, for eksempel for å lage en knapp bruker vi rosa.

Hovedfarger

MDG Grønn | HEX #4E7E00 | RGB 781260 | CMYK 57, 3, 100, 42

MDG GulHEX #F9DC5C | RGB 249220, 92 | CMYK 4, 10, 76, 0

MDG Rosa  |  HEX #FF4D8E  |  RGB 25577, 142 | CMYK 0, 84, 13, 0

MDG Sort  |  HEX #252525  |  RGB 51, 51, 351 | CMYK 0, 0, 0, 92

MDG Hvit  |  HEX #FFFBEE  |  RGB 255, 251, 238 | CMYK 0, 1, 6, 0

Lysvariant

MDG Lys grønn  |  HEX #C9E0A3  |  RGB 201, 224, 163 | CMYK 27, 0, 45, 0

MDG Lys gul  |  HEX #F6EAAA  |  RGB 246, 234, 170 | CMYK 4, 4, 40, 0

MDG Lys rosa  |  HEX #FFB6D9  |  RGB 255182217 | CMYK 0, 36, 0, 0

MDG Grå  |  HEX #ADADAD  |  RGB 173, 173, 173 | CMYK 0, 0, 0, 38

Typografi/fonter

Fontene kan ikke lenger lastes ned som én zip-fil, de må lastes ned hver for seg fra denne siden: Avenir Next LT Pro Bold  |  Avenir Next LT Pro Demi  |  Avenir Next LT Pro Regular

NB: Dersom du får melding om at en variant av fonten allerede finnes, velger du å beholde begge.

For Adobe-programmer kan disse kan også legges til i Adobe Creative Cloud. Figma er kjøpt opp av Adobe, og de har sagt at første endring blir at Adobe-fontene også blir tilgjengelige der, så dette vil forhåpentligvis snart bli mye enklere.

Avenir Next LT Pro – Primær typografi alle flater

Denne fonten behøves ikke laste ned fordi den er integrert i de aller fleste programvarer. Selvom fonten er forbeholdt fysiske flater kan den brukes i nasjonale digitale kampanjer produsert av sekreteriatet eller Stortingsgruppen.

I interne Googledokumenter bruker vi FigTree da Avenir Next LT Pro ikke er tilgjengelig.

Figtree er i Google Docs, finner du den ikke må du legge den til slik.

Overskrifter

Vi skriver overskrifter med Avenir Next LT Pro bold med hvite bokstaver på grønn boks, også på trykk. Dersom bakgrunnen er grønn er det ikke behov for boksen. Det er viktig at boksen alltid har samme proposjoner som i eksempelet. Bruk malverket i Figma når du trenger å lage ny boks.

Typografi hierarki digitale flater

I digitale flater brukes typografien slik:

Slagord

Slagordet til partiet er For alle, for alltid. Når det fremstilles grafisk, skal det plasseres slik at det alltid leses før MDG. Altså For alle, for alltid - MDG. Ikke MDG - for alle, for alltid.

Størrelsesforholdet mellom slagord og logoikon og avstanden mellom slagord og logoikon må ikke endres.

Du finner alle variantene av slagordet i Figma her, eller du kan laste dem ned for skjermbruk eller trykk her.

Grafisk illustrasjon og former

Vi skal primært bruke fotografi i vår visuelle kommunikasjon, men noen ganger har vi behov for å illustrere en sak uten tilgang på foto. Da kan vi bruke grafikk fra grafikkbiblioteket vårt. Elementene skal brukes nøkternt som visuelle støtteelementer, for å ikke overskygge budskapet.

Her finner du elementene i Figma - kopier det du trenger derfra! (NB! Er du ikke i gang med Figma? Se her.)

Former, border og mønster

Primært bruker vi bokser og bokser med buet kant som gjenspeiler logoen når vi trenger visuelle former. Sekundært kan vi bruke deler av løvetannen. Andre former, border og mønster skal være forankret i profilen for å kunne brukes.

Bildestil

Fargebilder skal ha lyse og friske fargetoner. Det skal være naturlig lys. Utendørs, i naturlige omgivelser for dem som er med på bildet. Det er fint med noe grønt i bakgrunnen, men ikke inni en busk. Gjerne i urbane settinger, hvor folk er i møte med andre folk. Unntak gjøres i kampanjearbeid.

Les fototips skrevet for valgkampen 2021. Rådene gjelder fortsatt.

MDGs bildebank finner du her.

Kandidatbilder

Stemningsbilder

Malverk

Malverket vårt sikrer at kommunikasjonen oppleves holistisk og benytter seg av samme prinsipper på ulike flater.

Det er laget ferdige maler for en rekke typer poster, basert på et rutenett (grid) som sikrer at innholdet er plassert optimalt i ruta.

Er dette gresk for deg, slapp av - da trenger du kun forholde deg til de ferdige malene. Guide til hvordan du kommer i gang finner du her.

For de som produserer eget innhold skal det ikke gjøres unntak fra grafisk profil. Dette sikrer helhetlig visuell kommunikasjon mot potensielle velgere.
Følgende grid skal følges, og er tilgjengelig i Figma

Videoproduksjon

Noen lokallag lager videoer, og det er bra! Hvis man bruker teksting, grafikk el. i videoen, bør det så langt som mulig likne på annen grafisk produksjon og videoene fra nasjonalt. Vi har laget en mal for Premiere her, for deg som er kjent med det programmet. Gi gjerne tilbakemelding på malen til [email protected]

Bruker du andre programmer, kan du lage elementer til videoen ferdig i Figma og bruke dem som ferdige PNG-bilder i ditt prosjekt. Her finner du dem, samt oppskrift på hvordan du tekster med riktig font.

Presentasjon

Eksterne presentasjoner skal ha Avenir Next LT Pro Bold i overskrifter. Ikke Google-alternativer. Disse kan lages i Figma her, eksporteres som PNG-filer og legges inn i presentasjonen som bilder.

Mal til interne presentasjoner finner du her:

Får du det ikke til/ikke har tilgang, kan du også finne en kopi her. Du må være logget inn i Google for å kunne lage en kopi.