Denne infoen er for deg som lager grafisk innhold for MDG.
Er noe rart eller uklart på denne siden, kontakt [email protected].
Grafisk profil danner grunnlaget for innholdet vi lager til sosiale medier (og for så vidt også andre steder, digitalt og til trykk).
Dersom det ikke er kompetanse i laget til å produsere innhold etter profilen, kan det være bedre å legge ut rene bilder uten grafikk og ta all info i følgetekst, og heller bruke mer tid på andre former for politisk arbeid. Ofte er det enkleste det peneste!
For mer generelle tips om hvordan man driver digital valgkamp, se denne håndboka.
Heldigvis har vi maler for innholdet vårt, så de fleste bør ganske enkelt kunne bruke disse og lage innhold i henhold til grafisk profil.
For å komme i gang er dette aller viktigst:
NB! Skal du lage innhold som skal trykkes fysisk? Da må du bruke malene du finner på mdg.no/trykksak. Disse er holdt adskilt bevisst for å unngå rot, men Figma fungerer ellers likt enten det er digital eller trykket produksjon.
Å jobbe med malene i Figma er såpass enkelt at de fleste kan klare det, og programmet har såpass med muligheter at viderekomne bør være fornøyd. Man kan også importere andre elementer inn i Figma, samt bruke Figma til å lage tekstplakater til importering i videoprogrammer, for eksempel. For mer avansert produksjon finnes det også et grafikkbibliotek.
Andre spørsmål og problemer med maler/Figma kan tas i Slack-kanalen #some eller i gruppen for sosiale medier-admins på Facebook.
Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig brukeropplevelse, analysere trafikken på nettsiden og tilpasse innhold og annonser. Du kan lese mer og endre dine preferanser når som helst på siden om personvern og informasjonskapsler.