Gjenbruk og reparasjon

Vi vil gjøre det enklere og billigere å gjenbruke, reparere og dele fremfor stadig høyere forbruk.

Vil vil:

• Fjerne momsen helt på deling og reparasjon, og på deler som trengs til reparasjonen.
  • Lovfeste ”retten til å reparere”, inkludert krav om at produsenter må lage produkter som er mulig å reparere, og gjøre deler og håndbøker som trengs for å reparere tilgjengelige.
  • Legge til rette for at bedrifter, organisasjoner, det offentlige og enkeltpersoner enklere kan gi bort og bytte brukbare gjenstander framfor å kaste dem, blant annet gjennom minigjenbruksstasjoner og utstyrssentraler
  • Jobbe for å fjerne planlagt foreldelse for produkter, slik at det blir umulig å bevisst bygge inn mekanismer og egenskaper i produkter og varer som gjør at de får forkortet livsløp.

Enklere å ta  vare på tingene vi har

Det må bli mye enklere å ta vare på tingene sine. Vi vil ha produkter og tjenester med høyere kvalitet, fremfor bruk-og-kast-forbruk. Vi vil at det skal bli like naturlig å reparere, dele eller resirkulere klær som å pante flasker. Dette vil redusere miljøskadelig forbruk samtidig som det gir en enklere hverdag for vanlige mennesker

I tillegg til lavere materielt forbruk, vil dette også gi nye muligheter for bærekraftig næringsvirksomhet, utvikle nye sosiale nettverk i lokalsamfunnene, og begrense økonomiske forskjeller.

Å legge til rette for mer gjenbruk og reparasjon er bra for både mennesker og miljø. Bra for mennesker fordi det vil føre til mindre forbruks- og prestasjonsjag, bra for miljøet fordi det gjør at vi sløser mindre ressurser ved å lage nye ting.

Rett til å reparere

Mange produkter, for eksempel mobiltelefoner og datamaskiner, er laget på en slik måte at de er vanskelig å reparere, det finnes ikke reservedeler eller service-manualer eller de er veldig dyre. Ofte er det en kombinasjon av disse faktorene som gjør reparasjon av produkter ulønnsomt. I tillegg er det ofte slik at produsentenes garantiavtale sier at du bare kan reparere ditt produkt hos godkjente reparatører, med følge at uavhengige, og ofte billigere, verksteder ikke har tilgang til reservedeler eller service-manualer.

Vi ønsker å lovfeste rett til reparasjon i Norge, sammen med tiltak som null moms på gjenbruk og reparasjon. Det vil endre tilgjengelighet og priser på reservedeler og service-manualer, og gi utvidet produktinformasjon om hva som kan repareres eller ikke. Med det kan vi se frem til en blomstrende reparasjonskultur i Norge.

Motta vårt
nyhetsbrev