Fra olja til MDG

Hun har hatt en sentral rolle i det norske oljeeventyret. Nå stemmer hun MDG

Gunn-Kari Hygen (73) er tydelig i sin tale: De andre partiene har ikke gjort nok for å bekjempe klimakrisa. Og det hadde hun nok kanskje ikke trodd at hun kom til å mene for noen tiår siden.

Hygen har hatt en sentral rolle i oljeeventyret som direktør i flere oljeselskaper, og har hatt ansvar for oljeleting på norsk sokkel. Hun er utdannet sivilingeniør ved Norges tekniske høgskole, og har en mastergrad i Petroleum Management fra IFP Paris.

I sitt lange arbeidsliv har hun overvåket klimaendringene, og hun merket seg at endringene skjedde raskere enn modellene tilsa. Isen smeltet på Grønland. FNs klimapanel slo kode rød for menneskeheten i august, og generalsekretær António Guterres ber alle land slutte å lete etter mer olje og gass. MDG er det eneste partiet som stiller ultimatum at Norge må slutte med oljeleting.

Gunn-Kari stemmer MDG for at barnebarna kan få en framtid de kan glede seg til. Og hun oppfordrer alle besteforeldre til å gjøre det samme.