MDG til kamp mot familiefattigdom

Barn trenger ikke vokse opp i fattigdom hvis vi får til bedre fordeling og rausere støtteordninger. Vi vil blant annet gi mer penger til de som aleneansvar for barn.

Det er hjerteskjærende og brutalt å tenke på at så mange barn i Norge opplever fattigdom. Mange familier må velge mellom strøm og mat. Ungene må droppe bursdager fordi foreldrene ikke har råd til gave, og kan ikke være med på fritidsaktiviteter som koster penger, sier Lan Marie Berg, stortingsrepresentant for MDG.

Familier med bare én inntekt er ekstra sårbare for fattigdom. Enslige forsørgere får utvidet barnetrygd, tilsvarende ett barn mer enn de har. I tillegg får de et "småbarnstillegg" på 660 kroner ekstra for barn som er mellom 0 og 3 år.

Men for mange er ikke dette nok. Vi vil at ordningen med småbarnstillegg skal utvides og gjelde alle barn opp til 18 år, samt prisjustere all barnetrygd, så alle får mer.

Problemene med å vokse opp i fattigdom gjelder dessverre hele barndommen. Å gi alle barn en trygg og god barndom er en av de viktigste investeringene vi kan gjøre som samfunn. Jeg er skuffet over at regjeringen ikke gjør mer for å sikre det, sier Berg.

Forslagene våre vil gi over én milliard i økt barnetrygd, i en tid der mange familier sliter med høye kostnader.

Ekstra strømstøtte i julegave

Strømregningene er noe av det som bekymrer mange nå. Vi vil gi alle som er berørt av høye strømpriser 1900 kroner i en tidlig julegave. En alenemor med tre barn vil da få 7600 sårt tiltrengte kroner ekstra til å klare vinteren. Vi håper flere partier vil støtte forslaget.

Disse pengene skal komme fra statens ekstrainntekter fra de høye strømprisene. I dag tar de nemlig inn 8,5 milliarder mer enn de gir ut i strømstøtte.

Å gi en flat sum i støtte virker omfordelende, fordi pengene utgjør størst forskjell for de med dårligst råd. Dette er også det prinsippet vi ønsker for strømstøtten generelt. Strømstøtten til regjeringen sender mest penger til de med høyest strømforbruk, og dette er som regel familier med veldig god råd

Vi vil også gjøre det mulig for alle å investere i energisparing, ikke bare de rikeste.

Gratis barnehage for de med dårligst råd

Regjeringen vil senke maksprisen på barnehage med 50 kroner. Dette er ikke særlig mye for de som sliter mest, så vi vil gå lenger og gjøre barnehage gratis for familier med lav inntekt.

– Barnehage er en veldig viktig arena for mange barn, og ingen skal måtte velge bort barnehage på grunn av prisen. Å gi disse familiene muligheten til å få gratis barnehage vil bety mye både sosialt og økonomisk, sier Arild Hermstad.

MDGs fungerende partileder hadde også deler av oppveksten hvor familien levde på bare en inntekt, etter at faren døde da Hermstad var to år.

Skatt som omfordeler

Det aller viktigste vi gjør for å få ned forskjellene i Norge er å endre skattene, slik at de med lave og middels inntekter betaler mindre i skatt. De med høye inntekter kan og bør betale mer.

For mange vil ikke endringer i skattesystemet utgjøre store forskjeller. De som får sosialhjelp må få økt satsene til et nivå man kan leve av, for eksempel beregnet ut fra SIFOs standardbudsjett.

Vi vil gi ti millioner mer til frivillige organisasjonenes innsats mot fattigdom og styrke innsatsen mot barnefattigdom ved å øke midler til NAV med 75 millioner.

– Det kommer ingenting godt ut av fattigdom, og i Norge har vi rikdom nok til at alle kan ha det bra. Det handler kun om politisk prioritering og fordeling, sier Hermstad.

Les også: Slik vil MDG skape mindre forskjeller