De Grønne vil ha Norge ut av oljeavhengigheten

20. mai 2017

Norge bør fase ut oljeproduksjonen i løpet av de neste 15 årene, av hensyn til klima, norsk økonomi og for å sikre trygge jobber. Det vil De Grønnes landsmøte.

Det var De Grønnes ungdomsparti, Grønn Ungdom, som foreslo å fase ut norsk oljevirksomhet i løpet av 15 år i stedet for 20 år. Forslaget ble vedtatt til stor jubel i landsmøtesalen.

De Grønne driver ikke med “klimaskyving”. Vi utsetter ikke klimamålene våre etter hvert som vi nærmer oss dem. Derfor går De Grønne i år til valg på å fase ut oljenæringa over 15 år, sier talsperson for Grønn Ungdom, Ola Eian.

Utrygge jobber

I 2015 forsvant 47.000 oljearbeidsplasser i Norge. De Grønne mener oljejobbene er utrygge og at det nå er på høy tid å satse på nye, grønne arbeidsplasser. De Grønne går til valg på å skape 10.000 grønne arbeidsplasser i året i Norge, eller 150.000 arbeidsplasser de neste 15 årene. Det er i dag 52.000 personer direkte sysselsatt i oljebransjen.

Siden 2013 har vi sett hvordan oljeavhengigheten i næringslivet har skapt utrygghet og arbeidsledighet. Parisavtalen har i tillegg skrudd opp ambisjonsnivået fra 2 til 1,5-gradersmålet, sier Eian.

Feilslått klimapolitikk

De siste fire årene har regjeringen åpnet rekordmange oljefelt og gjort lite for å oppfylle Norges klimamål. Samtidig har utslippene fortsatt å øke i Norge, mens de synker i nabolandene våre. Størsteparten av utslippene i Norge kommer fra oljesektoren.

Vi er et parti som er villig til å føre den nødvendige politikken, sier Eian.

Stadig flere er enige med De Grønne i oljepolitikken og ønsker å sette en sluttdato for norsk oljeproduksjon. I en representativ spørreundersøkelse sier over halvparten av den norske folk at de ønsker å prioritere klima når de må velge mellom det og fortsatt høye oljeinntekter. Også Arbeiderpartiets ungdomsparti, AUF, og LOs største forening, Fagforbundet, støtter De Grønne.

Store kostnader

Den norske oljeproduksjonen bidrar til å klimaendringer, som gir mer ekstremvær og flom. Dette merkes også i Norge. I løpet av de siste åtte årene har forsikringsutbetalingene etter vannskader doblet seg, ifølge Finans Norge, som mener dette skyldes klimaendringer.

– Jeg skjønner godt at ungdommen er utålmodige når det gjelder å ta vare på jorda. Det er de som skal arve klimaproblemene og utrygge oljejobber. Jeg er derfor glad for at forslaget fikk gjennomslag, sier De Grønnes nasjonale talsperson, Rasmus Hansson.

Foto av Berardo62.
Lisens: CC BY-SA 2.0