Arild på førjulsbesøk hos Fattighuset: – De gjør en helt avgjørende jobb

Stadig flere må oppsøke veldedige tilbud for å sikre seg mat, klær og julegaver. For partileder Arild Hermstad var møtet med mennesker på Fattighuset sterkt og rørende.

Vil du vite mer?

Allerede før dørene åpner begynner det å samle seg folk utenfor Fattighuset på Grønland. Kølappene har blitt revet bort også på tredje dagen av julegaveutdeling og frivillige står klare i rosa vester for å bistå der de kan.

– Det er sterkt og rørende å være frivillig her på Fattighuset nå like før jul og bidra med utdeling av julepresanger. Det var mange som fant noe fint som de kunne gi bort til familiemedlemmer eller andre, sier Arild Hermstad.

Særlig et møte gjorde inntrykk på partilederen.

– Jeg syns det var vanskelig å holde tårene tilbake da en av de første som kom var  en kvinne fra Ukraina. Hun lyste opp med verdens største og mest takknemlige smil da vi sammen fant en varm fin jakke som garantert kom til å gi mye glede til jul.

Les mer: MDG mener økte oljeinntekter på grunn av krigen bør gå til Ukraina

Krigen doblet køen

Det er mange ukrainske gloser å høre denne onsdagen i desember. Ifølge Lisbeth Hvalby, styreleder for Fattighuset, var de ikke forberedt på hva krigen kom til å innebære.

– Da de ukrainske flyktningene kom ble matkøen vår dobbelt så lang, forteller hun.

Særlig matutdelingene har blitt viktigere, et tegn på at stadig flere har vanskeligheter med å få endene til å møtes.

– Når det hender noe i samfunnet ser vi det på køen; høyere lånerenter, økte mat- og strømpriser. Da kommer det nye mennesker til som trenger hjelp. Folk som står i jobb er nødt til å komme til oss for å hente mat. Det er helt nytt, sier Hvalby.

Også Arild Hermstad merker seg den lange køen som snirkler seg nedover fortauet på Grønland.

– Vi vet at i år er det mange som ikke har råd til julepresanger. Køen ute på gaten var altfor lang. Derfor trenger vi slike frivillige tilbud mer enn noen gang, sier han.

Les mer: MDG vil prioritere de som blir hardest rammet av høyere priser på alternativt statsbudsjett

Regjeringen må gjøre mer

– Fattighuset gjør en formidabel jobb med å ta vare på de folkene som er mest sårbare i Oslo. De samler svært mange frivillige og de organiserer utdelingene på en imponerende måte. Det må være både effektivt og omsorgsfullt på samme tid. Jeg er veldig takknemlig og imponert over det de gjør. Som politikere må vi tilrettelegge for en sterk frivillig sektor, sier Hermstad.

Samtidig legger han til at hovedansvaret for å løse fattigdom ikke ligger hos frivilligheten. Det største ansvaret ligger hos politikerne.

– I vårt alternative statsbudsjett har vi lagt fram en egen krisepakke mot fattigdom. Det er rett og slett fordi vi ser hvor alvorlig disse krisetider er for folk. Vi trenger sterkere omfordeling og flere målrettede tiltak for de som har minst og lever i sårbare situasjoner. Jeg skulle ønske regjeringen la fram en tilsvarende krisepakke som rustet opp sikkerhetsnettet, ga mer til de som har minst, og sikret mer omfordeling over skatteseddelen, sier han.

Samtidig som han kommer til å kjempe for rettferdighet gjennom politikken, er Hermstad også klar på at han skal tilbake til Fattighuset i 2023.

– Jeg er veldig glad for at jeg fikk være med som frivillig og at jeg kunne være til hjelp. Det var også fint å kunne takke de andre frivillige på Fattighuset for den jobben de gjør. Den jobben er helt avgjørende for at flere skal føle glede og omsorg, særlig nå i julen.

Les mer: MDG til kamp mot familiefattigdom

Vil du vite mer?

Innstillinger