Programprosess 2025

Send inn ditt innspill
Hvordan kan du engasjere deg?
Hvordan kan du engasjere andre?
Hvilke sitter i programkomiteen?

Nå lager vi stortingsprogrammet for 2025-2029. Vi trenger DEG til å finne de beste innspillene, diskutere grønn politikk med folk utenfor partiet og snekre sammen en ny, grønn kurs for Norge.

Her finner du nåværende program.

Fram mot stortingsvalget 2025 skal vi bli et enda mer ambisiøst og handlekraftig Miljøpartiet De Grønne. En ny grønn kurs for Norge vil skapes av det norske folk, næringsliv og et sterkt fellesskap. Men vi trenger et grønnere Storting, som ikke bare setter mål og prater, men som faktisk gjennomfører og går stegene som skal til.

På denne siden vil du finne oppdatert informasjon om hvordan du gir innspill, hva du kan gjøre for å hente innspill fra andre i og utenfor partiet, og hvor i prosessen programkomiteen har kommet

Programkomiteen er i gang med noen av de største temaene for neste stortingsperiode. For å komme i gang har vi formulert disse målsettingene for samfunnet:

• Sette planetens tålegrenser som ramme for samfunnet: klima, natur, miljø som reelle rammer for økonomien og alle sektorer
    • Endre Norge nedenfra: grasrot- og lokaldemokrati, grønne endringer i nabolag, bygd, by
    • Bygge et velferdssamfunn for en ny tid: gode liv i alle livets faser, bærekraft, mangfold og forebygging
    • Bidra til en trygg verden med samarbeid, fred og gode liv for mennesker og natur: internasjonal solidaritet og samarbeid, internasjonale selskaper, sikkerhet og forsvar
    • Omstille norsk økonomi fra en fossiløkonomi til en sirkulærøkonomi: næring, petroleum, skatt- og avgiftspolitikk, krafttilgang

I løpet av programprosessen skal absolutt alle samfunnsområder, store som små, diskuteres og skrives. Ikke sitt og vent på programkomiteen for å begynne arbeidet med programarbeidet. Det er summen av oss alle som gjør den grønne bevegelsen sterk og unik!

Hvordan kan DU engasjere deg?

Send innspill til programarbeidet!

DU er en viktig ombudsperson for de folka og sakene du brenner for, lokalt og globalt. Kanskje noen saker eller personer var ekstra viktige for MDG i sist valgkamp i din kommune eller fylke? Da kan vi bruke det videre i programarbeidet mot stortingsvalget 2025!

Allerede nå kan du sende oss innspill på temaene ovenfor, og alle andre temaer du kan komme på. Send innspill her.

Du kan også gi innspill på gammelt arbeidprogram for stortingsperioden 2021-2025 her. Her kan du stemme opp og ned de enkelte tiltakene og gi kommentarer.

Meld deg som ressursperson her. Er du eller noen du kjenner spesielt opptatt av et tema og kan være med å skrive forslag, diskutere andres forslag, starte diskusjoner lokalt eller på sosiale medier?

Kanskje du har blitt kjent med en organisasjon, en gruppe med folk eller et miljø i kommunen din, som har innspill til vår politikk? Videresend gjerne forslag fra dem via et av kanalene over (og husk å si fra til dem at du har gjort det!).

Milepæler i programprosessen

• 1. april 2024: frist for innspill til førsteutkastet