Landsmøtet: Senk utvinningstempoet!

Av admin den 16. apr, 2012

Miljøpartiet De Grønne avholdt landsmøte i Bergen den 13.-15. april. Med nesten 130 delegater var dette det største landsmøte til partiet noensinne.

Hanna E. Marcussen og Harald A. Nissen ble gjenvalgt som talspersoner, mens Mikkel Storm Glomstein fikk fornyet tillit som partisekretær. Landsmøtet vedtok også å opprette et sentralstyre med 11 medlemmer.

– Vi er svært glade for å få fortsette en periode til som talspersoner, og gleder oss til å ta fatt på oppgavene som venter oss, sier Harald A. Nissen.

– Nå begynner den lange valgkampen om å komme inn på Stortinget, sier Hanna E. Marcussen. Hun fokuserte i sin landsmøtetale på at partiet har greid å etablere seg som et landsdekkende politisk parti etter gjennombruddet ved lokal- og fylkestingsvalget i fjor.

Landsmøtet vedtok en politisk uttalelse om at Norge må senke utvinningstempoet av olje og gass for å hindre at fastlands-industrien blir kvelt av oljeindustrien.

– Vi trenger et parti i Norge som tar klimatrusselen på alvor og handler deretter, ikke bare prater om det. De Grønne går inn for en styrt avvikling av den norske petroleumsvirksomheten, og vil ikke vente til siste dråpe er hentet opp av havbunnen. I stedet vil vi bruke de kloke hodene og ingeniørene til å skape nye, grønne arbeidsplasser, sier Nissen.

Han understreket samtidig at vi ikke la andre, sentrale miljøutfordringer som tap av biologisk mangfold komme i skyggen av klimakrisen.

Bredde i politikken

Det ble også vedtatt politiske uttalelser om mer økologisk landbruk, bytog i Bergen, og momsfritak for brukthandel. Du kan lese resolusjonene her.

MDG skal i løpet av året revidere sitt partiprogram. Til å lede programarbeidet ble John Hille fra Levanger i Nord-Trøndelag valgt. Hille har skrevet en mengde komplekse miljøfaglige rapporter som er løsningsorienterte og enkle å forstå, i 2008 ble han kåret som en av Norges 10 miljøhelter av Aftenposten.

Et av høydepunktene under landsmøtet var da Frank Aarebrot innledet søndag morgen. Valgforskeren har tidligere spådd at De Grønne kan komme inn på Stortinget i 2013, og mener det er gode muligheter for å erobre direktemandater i Oslo, Akershus, Hordaland og Rogaland.

Støtt Miljøpartiet de Grønne