Johan Galtung og Sions Vises protokoller

Av Harald August Nissen den 02. mai, 2012

Fredsforskeren Johan Galtung har fra både akademisk og journalistisk hold møtt berettiget kritikk for sin utlegning av Sions Vises Protokoller. Som forsker har han tatt i bruk kildehenvisninger som knytter han til en tradisjon det må tas skarp avstand fra. Derfor er kommentaren til historikeren Terje Emberland i Fri Tanke helt på sin plass:  Galtung har satt seg selv ”utenfor enhver akademisk sammenheng ved å bruke en artikkel som denne som kildemateriale”.

Det som gjør denne saken ekstra alvorlig er at Johan Galtung ikke er noen hvem som helst. Som fredsforsker med en betydelig akademisk karriere internasjonalt har han hatt innflytelse på det man tradisjonelt regner som den venstre – liberale tradisjonen i både Europa og USA. At Galtung ikke er den eneste som har latt seg forlede av konspirasjonsteorienes nye vår det siste tiåret gjør ikke saken bedre.

I en tid hvor høyrepopulistiske synspunkter igjen er på frammarsj i Europa i ulike forkledninger, er det mer maktpåliggende en noen gang å avdekke og motarbeide dem med alle demokratiske midler. Et eksempel er de ungarske grønne Lehet Mas a Politika (Politikk kan være annerledes), som er det ungarske partiet som for alvor har våget å konfrontere det antisemittiske høyreradikale partiet Jobbik. De har tatt innover seg det felleseuropeiske grønne valgmanifestet fra 2009:

The Greens will fight to apply the Charter of Fundamental Rights, to include all members of society and defend the rights of vulnerable and minority groups. This implies fighting for equal rights for women, ethnic minorities including the Roma, people with disabilities, lesbian, gay, bisexual, transgender people and religious minorities as well as for social and civil rights. This also means continuing the fight against racism, xenophobia, anti-Semitism and other religious intolerance, sexism, discrimination on grounds of sexual orientation and gender identity and all forms of violent political extremism in the European Union. Human rights are for all, particularly within EU Member States.

I denne triste saken kan det også være relevant å henvise til en av de mest sentrale nåværende grønne politikerne i Europa, nemlig franskmannen Daniel Cohn-Bendit.  Han ble født av en tysk – jødisk far og en fransk – jødisk mor som hadde unnsluppet nazistene. Da han ble en lederfigur i studentopprøret i 1968 ble hans «utenlandskhet» brukt av motstandere av studentbevegelsen, og studentene tok i bruk slagordet «Nous sommes tous des Juifs allemands» – «Vi er alle tyske jøder». Aktualisert på en uhyggelig måte etter presidentvalget i Frankrike nylig med det ekstreme høyres framgang.

At Galtung har satt seg i en posisjon hvor han drar veksler på en idetradisjon som er helt uforenlig med det de grønne partiene i Europa står for er bare å konstatere. Miljøpartiet De Grønne tar derfor sterk  avstand fra Galtungs artikkel i tidsskriftet Humanist, der han viser til Sions vise protokoller, til en nedredigert utgave av en nynazistisk pamflett skrevet av William Pierce, samt til den antisemittiske konspirasjonsteoretikeren Erik Rudstrøm.

For de som ønsker å sette seg inn i hva Sions Vises protokoller står for, kan The Plot: The Secret Story of the Protocols of the Elders of Zion fra 2006 være en grei inngang.  Den siste tegneserieromanen fra Will Eisner. En av flere innovative jødiske tegnere som med sin alternative tegneserie Spirit bidro til superhelt sjangeren i alle dens fasetter. I The Plot møter man virkelighetens superskurker.

Harald Nissen

Nasjonal talsperson i Miljøpartiet De Grønne